Betalingsproblemer og mulige løsninger
Vi har en god stund slitt med betalingen i vaskeriet, og vi har ved flere anledninger hatt besøk av servicemann som har gjort feilsøking. Tidligere i høst låste vi nettet på betalingsterminalen til en nettleverandør for å se om det ville gjøre det mer stabilt, men det er fortsatt problemer. Nå har vi tatt en ny gjennomgang og sett på hva slags feilmeldinger vi får, og mest sannsynlig dreier det seg om 2 forskjellige problemer. Så her er hva vi tror skaper problemene, og hva som kan gjøres:
Ustabilt nett
Når terminalen skriver ”Betaling med kort ikke mulig” eller andre liknende tekster, og de grønne lampene ikke blinker, så er terminalen ”offline”. Det er denne feilen som låsning av SIM-kortet i terminalen til en spesifikk nettleverandør skulle hjelpe på. Vi tror også at det har gjort tilkoblingen mer stabil, men det er viktig å huske på at terminalen av og til kan gå offline av andre grunner. Mobilnettet kan generelt være nede, det kan være brudd hos programleverandøren, en oppgradering fra server kan være på gang ol.
Så i situasjoner hvor dette kan skje er løsningen å vente litt til det er oppe igjen. Det vil ikke hjelpe å bruke et annet kort i disse situasjonene.
«Feil» på kort
Den andre feilen er når terminalen er OK, men betalingen avvises, og så fungerer det med et annet kort, eller Apple Pay. Dette skyldes at hver 10-20 gang man bruker kortet sitt uten pinkode, så må man bruke pinkode for å betale – og dette er jo ikke mulig på denne terminalen! Da må man bruke et annet kort uten denne sperren, eller bruke kortet sitt i en butikk hvor man kan bruke chip og kode, og så vil det fungere i terminalen i vaskeriet igen. Et tips er å bruke chip og kode samme dag som man vil vaske, så kortet er ”klart” for det. Man kan som sagt også bruke Apple Pay, og det er vesentlig mer driftsikkert, fordi det gir mulighet til å skrive pinkode på mobilen.
Dette var ny, og veldig nyttig informasjon, så tror dette vil hjelpe på de fleste problemene! Antakeligvis har denne typen problemer eskalert i løpet av korona-tiden siden de fleste da sluttet å taste inn kode når de brukte kortene sine.
Hvis disse tipsene fortsatt ikke hjelper er det viktig å fortsette å melde inn feil som oppstår sånn at vi kan ta tak i det! Kontaktperson for vaskeriet er Anita Lørdahl (45212817)
Rutiner i vaskeriet
Minner om rutiner og regler for vaskeriet. Spesielt er det viktig at vi strammer litt inn på det å følge vasketidene sine. Hvis man ikke holder seg innenfor egen vasketid vil forsinkelsen forplante seg til nestemann som da kanskje ikke rekker å vaske det den skal. Mulig noen av disse forsinkelsene vi har fått beskjed om skyldes problemer med betalingen, men da er ihvertfall alle nå obs på å holde tiden!
God vasking!